Typy turbodmychadel

Turbodmychadlo slouží k přeplňování agregátů a pomáhá tak zajistit vyšší výkon a točivý moment. Samotné turbodmychadlo se skládá ze dvou hlavních částí – dmychadlové a turbínové skříně. Rozeznat je lze na první pohled, jelikož je každá tvořena jiným materiálem. Zatímco turbínová skříň je vyrobena téměř výhradně z litiny, dmychadlová skříň pak z hliníkových slitin. Vzájemné spojení obstarává ložiskový uzel, v němž rotuje hřídel spojující turbínové a dmychadlové kolo. Výfukové plyny roztáčí turbínové kolo, které pohání dmychadlo. To nasává čerstvý vzduch a po stlačení plní motor. Díky tomu se do spalovacího motoru dostane více směsi paliva se vzduchem. Každé turbodmychadlo se točí v radiálních a axiálních ložiskách a uložení mohou být buď kluzná, či kuličková.

Výhody a fungování turbodmychadla:

Základní typy turbodmychadel:

  • turbodmychadlo s kluznými ložisky
  • turbodmychadlo s kuličkovými ložisky
  • neregulované turbodmychadlo
  • regulované turbodmychadlo (technologie VNT nebo VGT – viz níže!)

Technologie VNT

Technologie VGT

Turbodmychadla s kluznými ložisky

Turbodmychadla s kluznými (fluidními) ložisky představují většinu všech vyráběných turbodmychadel od jednotlivých světových výrobců.

Turbodmychadla s kluznými ložisky jsou cenově dostupnější než jejich protějšek s kuličkovými ložisky a jsou určeny pro většinu techniky, kde není kladen důraz na vysoký výkon.

Našim zákazníkům nabízíme nejširší možnost spolupráce, ať už v oblasti prodeje těchto turbodmychadel či široké nabídce možnosti oprav jednotlivých typů. 

Turbodmychadla s kuličkovými ložisky

Turbodmychadlo s kulčkovými ložisky (BB – “ball bearing”) bývá nejčastěji využito pro vysoce výkonné automobily. Kuličková ložiska snižují tření a snesou vysoké zatížení, proto je turbodmychadlo schopno přenést větší výkon než jeho protějšek s kluznými ložisky a netrpí tzv. “turbo lag” ani dotáčivým efektem. Můžeme se s nimi setkat hlavně od výrobců GARRETT, částečně IHI a BorgWarner KKK (sériově vyráběné výkonné vozy).

Tato produktová řada je ideálním představitelem turbodmychadel určených pro přestavby motorů na vyšší výkon.

Svým precizním technologickým provedením jsou schopna přenést daleko větší výkon.

Místo klasických kluzných (fluidních) ložisek jsou zde použity ložiska kuličková.

Vyznačují se mnohem menším koeficintem tření, což má za následek daleko lepší využití přeplňovacího efektu od nízkých otáček.

Jsou provedena z velmi kvalitních materiálů.

Jednotlivé typy se vyznačují různou variabilitou turbínových popř. i dmychadlových skříní – výhodou je pak přesné “naladění” na příslušný motor s konkrétními požadavky jeho provozu.

Historie turbodmychadel

První turbodmychadlo bylo patentováno roku 1905 Dr. Alfredem J. Buchim ve Švýcarsku. Dr. A.Büchi byl hlavní inženýr výzkumného oddělení podniku Sulzer Brothers, a v roce 1911 také vedl podnik Sulzer Bros, který se vyznamenal otevřením experimentálního závodu pro vývoj a testování přeplňování ve švýcarském městě Winterthur.

V roce 1915, Büchi navrhl první prototyp naftového motoru osazený turbodmychadlem Jeho vynález se bohužel ale setkal se značným neúspěchem – vzhledem k tehdy dostupným technologiím a výrobním procesům bylo turbodmychadlo velmi neefektivní a také poruchové. Dr.Buschi se však nevzdal a o deset let později oslavil první úspěšný start turbodmychadla na dvou typech lodí německé výroby, které byly osazeny dvěma turbodieselovými motory, každý o výkonu 2000 koní. Tento úspěch vedl Alfreda Buschiho k licencování celé řady výrobců v Evropě, USA a Japonsku k výrobě turbodmychadel.

Potenciál turbodmychadla byl rozpoznán i výrobci leteckých agregátů; v roce 1920 experimentální letoun poháněný motorem s turbodmychadlem značky General Electric překonal dosavadní rekord v nadmořské výšce. V tomto období byly turbodmychadla s axiálními turbínami také používány v různých námořních, železničních a stavebních aplikacích. Design turbodmychadla byl velmi zdokonalen během 2. světové války a to zejména díky jeho uplatnění v letectví –  vojenské bombardéry B-17 Flying Fortress, B-24 Liberator a B-29 Superfortress díky turbodmychadlu zvládaly vzlet do předtím nedotkutelných nadmořských výšek a tímto zajistili spojencům značnou strategickou výhodu. Design a zpracování turbodmychadla se během následujících let dále zdokonaloval a to zejména díky pokrokům ve vývoji žáruodolných materiálů a jejich přesného zpracování.

Začít chat
1
Společně vrátíme Vašemu vozu výkon! 🤝 Pokud se před tím potřebujete na něco zeptat, napište nám to sem 👇 Rychle to spolu vyřešíme 🙂 Nebo rovnou volejte +420 222 265 475 📞 Od pondělí do pátku od 7:00 do 17:30