PRŮVODCE VÝBĚREM TURBODMYCHADLA
Zorientovat se v nabídce turbodmychadel je dnes stále těžší.
Škála možností je poměrně široká a rozdíly mezi jednotlivými produkty se jeví na první pohled minimální. Někdy naopak překvapí výrazný nepoměr v ceně.
Níže se dozvíte, proč tomu tak je a co vše byste měli při výběru zvážit.
CO ZNAMENÁ OE – ORIGINAL EQUIPMENT
Zjednodušeně: OE = originální vybavení
Original Equipments jsou díly, kterými bylo Vaše vozidlo vybaveno v prvovýrobě samotnou automobilkou. Mezi takové díly se samozřejmě řadí také turbodmychadlo.
Výrobci takových dílů, které jsou dodávány automobilkám do prvovýroby, se označují jako OEM (Original Equipment Manufacturer)
PROČ JE OE TAK DŮLEŽITÉ
Zjednodušeně: pro zajištění stejných vlastností vozu, jako z prvovýroby
OE turbodmychadla jsou speciálně vyvíjena pro každou automobilku tak, aby přesně splňovala technické a výkonnostní parametry podle požadavků výrobce a podle konkrétního vozidla.
Originální turbo je tak vyladěné na míru konkrétnímu motoru a prošlo nejen dlouhým vývojem, ale také patřičným testováním.
Pouze originální produkty tak mohou zajistit optimální výkonnost a jízdní vlastnosti, které navrhovala automobilka.
V PRAXI:
“Nahradil jsem své rozbité turbo novým, ale vůz stále nemá výkon, který mělo předtím. Jak je to možné?“
Jednou z možností je, že turbo bylo nahrazeno neoriginálním dílem. To se pak negativně projevilo na výkonu vozu a jízdních vlastnostech.
Na trhu se dnes pohybuje množství výrobků, které svým označením mohou působit zavádějícím dojmem. A právě tam, kde bývá rozdíl v pojmenování nejmenší, může být rozdíl v kvalitě největší. Podívejte se proto dále, kdo jsou výrobci originálních dílů, jak originální díl získat a v čem se liší od neoriginálního.
KDO JSOU VÝROBCI OEM
Zjednodušeně: výrobci dodávající produkty do prvovýroby
OEM (Original Equipment Manufacturer) jsou výrobci , kteří dodávají své produkty přímo automobilkám. Ty v prvovýrobě instalují např. turbodmychadlo do vozu a produkt pak prodávají pod svojí obchodní značkou.
Výrobci OEM: Výrobců, kteří dodávají svá turbodmychadla do prvovýroby je hned několik. Mezi největší se řadí GARRETT ADVANCING MOTION, BORGWARNER, IHI, MITSUBISHI, HOLSET, ČZ, BMTS, CONTINENTAL.
V praxi:
Výrobce turbodmychadel Garrett dodává turbo automobilce ŠKODA AUTO, která ho použije při výrobě vozu Octavia.
JAK ZÍSKAT ORIGINÁLNÍ DÍL
Zjednodušeně: u výrobce vozu nebo v aftermarketu
Výrobci OEM nejčastěji distribuují svá turbodmychadla třemi kanály:
1) Automobilce do prvovýroby
Př. Garrett dodá turbo automobilce ŠKODA, která ho použije při výrobě svého vozu Octavia. Tento distribuční kanál se označuje jako OEM (Original Equipment Manufacturer)
2) Automobilce na prodej náhradních dílů
Př. Garrett dodá turbo automobilce ŠKODA, která ho nepoužije při výrobě vozu, ale prodává ho jako originální náhradní díl pro případ, že se Vám turbo porouchá. Tento distribuční kanál se označuje jako OES (Original Equipment Spares)
3) Oficiálním distributorům aftermarketových dílů
Př. Garrett dodá turbo svému autorizovanému distributorovi SPECIAL TURBO, který ho distribuuje dále svým zákazníkům – prodejcům náhradních dílů, servisům, majitelům vozů apod. Tento distribuční kanál se označuje jako IAM (Independent After Market)
V praxi:
Jako majitel vozu Octavia potřebuji nové turbodmychadlo. Mohu se tak obrátit přímo na výrobce svého vozu – ŠKODA. Ten mi nabídne originální turbo, které pro něj vyrobil Garrett, ale prodává ho jako turbo Škoda. Cena takového turbodmychadla bývá nejvyšší na trhu.
Dále se mohu zkusit obrátit na nezávislý aftermarket. U autorizovaného distributora turbodmychadel seženu identické turbo, které dodal přímo výrobce turbodmychadla Garrett. Takové turbo se pak neprodává pod značkou Škoda ale Garrett. Jedná se však pouze o rozdíl v obchodním značení. Cena takového turbodmychadla bývá významně nižší oproti distribuční síti automobilky.
JAK SE LIŠÍ ORIGINÁL OD NEORIGINÁLU
Zjednodušeně: původem, kvalitou, životností, cenou
Originální turbodmychadlo je vyrobeno na míru konkrétnímu motoru a na zakázku od samotné automobilky. Takové turbo prošlo dlouhým vývojem a testováním za spolupráce automobilky a výrobce turbodmychadla. Výsledek proto odpovídá svými standardy kvalitě, kterou výrobci vozů požadují.
Originální turbodmychadlo můžete získat v OE síti (např. ŠKODA) nebo v aftermarketu (sekundární trh s náhradními díly, např. distributor SPECIAL TURBO). Může se však stát, že některé originální díly jsou do aftermarketu uvolněny se zpožděním a získáte je až pár let po uvedení vozu na trh.
Neoriginální turbodmychadla se na trhu objevují jako levnější alternativa k originálním dílům. Můžete je u svých vozů též použít jako náhradu za rozbitý díl. Svým původem se ale přirozeně liší. Taková turbodmychadla působí na první pohled stejně, ale neprošla vývojem konkrétní automobilky a jejich kvalita se může značně lišit. Proto automobilky ve výrobních závodech instalují jen ověřené produkty od svých dodavatelů (OEM) a jako originální náhradní díly (OES) používají taktéž produkty stejných výrobců.
Díky tomu, že neoriginální turbodmychadla nevznikají za dozoru automobilek, může být podstatný rozdíl v kvalitě použitých materiálů a výrobních standardů. Levnější materiály pak mohou snižovat cenu neoriginálního dílu, ale mnohdy zapříčiní kratší životnost dílu.
Nižší cena hovoří většinou ve prospěch neoriginálních dílů. Rozdíly oproti novému originálnímu turbodmychadlu z OE sítě a neoriginálnímu repasovanému turbu může být několik tisíc Kč. Nízká pořizovací cena však bývá často vykoupena skrytými náklady, které majiteli způsobí provoz neoriginálního dílu.
V praxi – nejčastější negativní dopady užití neoriginálních turbodmychadel:
kratší životnost a nutnost pořízení dalšího nového dílu, ztráta jízdních vlastností, nižší výkon, vyšší emise, poškození dalších částí motoru a ohrožení bezpečnosti
JAK POZNÁM ORIGINÁLNÍ DÍL
Zjednodušeně: neexistuje jednotné značení dílů
Značení turbodmychadel a jejich pojmenování nepodléhá žádnému jednotnému formátu. Liší se systém značení originálních výrobních čísel, katalogových čísel i jazykových názvů. Právě to je hlavní příčinou, proč je velmi těžké se zorientovat v nabídce turbodmychadel. Těží z toho bohužel hlavně výrobci a prodejci neoriginálních turbodmychadel.
Nejlepším pomocníkem při identifikování turbodmychadel je katalogové číslo výrobku. To naleznete vyražené na štítku turba. Každý výrobce volí jiný typ štítku a má zavedený jiný systém číslování. Přehled nejčastějšího značení originálních turbodmychadel jsme pro Vás připravili zde
Díky různým distribučním kanálům originálních dílů (více v sekci “JAK ZÍSKAT ORIGINÁLNÍ DÍL“) může být matoucí i označení originálních turbodmychadel:
Štítek turbodmychadla Garrett, které je použité v prvovýrobě AUDI
Štítek turbodmychadla Garrett, které se prodává v aftermarketu
Samostatnou kapitolou jsou pak neoriginální turbodmychadla a repasovaná turbodmychadla. Zde se velmi často setkáváme s označením, které nějakým způsobem využívá názvu toho originálního.
Typické jazykové názvy repasovaných a neoriginálních dílů:
“REPASOVANÝ DÍL GARRETT 708639-5010S”, “REPAS TURBO GARRETT 708639”
ale také vynechání slova repas z názvu “TURBO GARRETT RENAULT SCENIC 1.9DCI 75KW – 708639″, “TURBO RENAULT 708639”,
V PRAXI:
“Potřebuji turbo pro svůj vůz Škoda Octavia a na štítku jsem si našel katalogové číslo 751851-0004. Na internetu se mi zobrazilo několik možností, ale nevím, jak se liší.”
Číslo 751851-0004 je jedna z variant značení Garrett používaná pro prvovýrobu. Pro turbo prodávané jako náhradní díl v síti Škoda se používá značení 751851-5004. Pro turbodmychadlo z aftermarketové sítě pak 751851-5004S. Všechna tato turbodmychadla jsou originální díly a bez obav je můžete za sebe zaměnit. Jedná se o identické kusy stejné kvality a stejných parametrů.
Originální turbo v aftermarketu můžete získat přímo od autorizovaného distributora Garrett. Turbo k Vám pak poputuje přímou cestou od výrobce. Na trhu můžete mimo to najít i další prodejce originálních turbodmychadel Garrett, kteří nejsou autorizovaní distributoři. I ti Vám mohou dodat originál Garrett. Turbo už k Vám ale nejde přímou cestou od výrobce, jelikož zmíněný prodejce ho musel nejprve sám získat od některého z autorizovaných distributorů. Tím pádem také často roste cena dílu.
Zvýšenou pozornost si dejte především u firem, které nabízejí repasovaná turbodmychadla nebo turba jiných značek, než jsou výrobci OEM. Právě u nich naleznete označení např. “REPAS GARRETT 751851”, “TURBO GARRETT 751851 OCTAVIA” apod. Tady se může jednat o repasované díly různé kvality, které s originálem nemají mnoho společného. Hlavním indikátorem bývá nižší cena. Prodejci by měli vždy jasně uvádět, o jaký typ produktu se jedná. Bohužel ne vždy je patrné, že se jedná jen o repasovaný díl nebo neoriginální alternativu. Nenechte se zmást ani popisky produktů na internetu.
REPASOVANÁ TURBODMYCHADLA
Zjednodušeně: mezi repasovanými turbodmychadly jsou značné rozdíly v kvalitě, které závisí na použití originálních/neoriginálních náhradních dílů a na technickém provedení repase
Mezi repasovanými díly bývají zásadní rozdíly v kvalitě i ceně. Oproti novému turbodmychadlu se liší tím, že některé části turba pochází ze starých dílů. Typicky se jedná o skříně turbodmychadel.
Kvalitu repasu značně ovlivňuje to, jaké náhradní díly jsou při repasování použity. Nejvyšší kvalitu a jistotu zachování stejných vlastností turba zajistí originální náhradní díly (např. originální ložiskový uzel Garrett).
Výbornou alternativou, jak získat repasované turbo a přitom se nevzdat výhod originálního dílu, jsou turbodmychadla z řady REMAN (Garrett Original REMAN, HOLSET REMAN, BorgWarner REMAN). Jedná se o originální turba, která jsou repasována přímo u výrobce turbodmychadel. Je tak zajištěna nejvyšší kvalita a plnění OE standardů. Turbodmychadla dostávají stejnou záruku jako nové díly a jsou prodávána výměnným způsobem – podmínka dodání starého kusu. Cenově se jedná o nejpřijatelnější originální turbodmychadla. Nabídka REMAN turbodmychadel se neustále rozrůstá, proto v ní najdete již většinu nejčastějších aplikací.y.
V praxi:
“Nechci kupovat nové turbo pro svůj starý vůz Octavia. Všechno se mi zdá drahé a na to doježdění mi bude stačit repasovaný díl.”
Nové originální turbo je určitě skvělou variantou, ale je zcela pochopitelné, že ne každý tuto volbu upřednostní. Repasovaná turbodmychadla mohou být výbornou alternativou v poměru cena/výkon. Je však potřeba rozlišovat, jaký repas nakonec dostanu.
První po čem je dobré se zeptat, je možnost originálního továrního repasu – REMAN. U běžných starších aplikací jako je třeba Octavia je takové turbo ve variantě REMAN k dostání. Oproti novému dílu je cenově výhodnější a výměnou za starý kus získáte originální díl, se kterým nic neriskujete.
V případě, že turbo ve variantě REMAN není nebo byste radši repas od některé opravárenské firmy, obracejte se primárně na autorizované distributory a servisní střediska. Ty jsou totiž prověřenými firmami, které dokáží plnit složité technologické požadavky. Vždy se také zajímejte z jakých dílů repase probíhají. Díky tomu si můžete v budoucnu ušetřit značné skryté náklady.
PROČ SE CENY TAK LIŠÍ
Zjednodušeně: protože se nejedná o produkty stejného původu a kvality
Zajímejte se o to, co Vám daný prodejce nabízí a nechte si vysvětlit rozdíly. Vaše rozbité turbodmychadlo totiž většinou můžete nahradit několika variantami, které se od sebe ale výrazně liší původem i kvalitou. Z toho pak plynou rozdíly v ceně.
TYPICKÉ MOŽNOSTI, ČÍM MŮŽETE NAHRADIT VAŠE ROZBITÉ TURBODMYCHADLO
1) Nové originální turbodmychadlo od automobilky
např. Turbo ŠKODA – výrobce Garrett
2) Nové originální turbodmychadlo v aftermarketu
např. Turbo Garrett – prodává autorizovaný distributor SPECIAL TURBO
3) REMAN originální turbodmychadlo v aftermarketu
např. Turbo Garrett Original REMAN – prodává autorizovaný distributor SPECIAL TURBO
4) Repasované turbo
např. Repas turbo Garrett – nutno rozlišovat kvalitu repasu (z jakých náhradních dílů je turbo repasováno, často pouze opískované skříně Garrett a zbytek levnější neoriginální náhradní díly apod.)
5) Oprava Vašeho turbodmychadla
Opět nutno rozlišovat kvalitu opravy (z jakých náhradních dílů je turbo opravováno, zda je nastaveno na patřičné parametry apod.)
turbodmychadlo turbo egr egr egr turbo turbo egr
egr turbodmychadlo turbodmychadlo turbodmychadlo
POZNÁMKA: Ne vždy existují všechny varianty pro daný typ turbodmychadla. Může se stát, že Vaše turbodmychadlo ještě nebylo uvolněno do aftermarketu, nebo zatím neexistuje ve variantě originálního továrního repasu REMAN, nebo nelze repasovat, jelikož na něj výrobce turbodmychadla nedodává originální náhradní díly.
V PRAXI:
“Jak je možné, že někde mi nabízí stejné turbo o několik tisíc levněji?”
Může se zdát až nepochopitelné, jak moc se mohou jednotlivé nabídky od sebe cenově lišit. Stále se přeci jedná o jeden díl, který je určený pro Váš vůz. Ale mnohdy jsou nabízeny naprosto odlišné produkty!
Nenechte se zmást jazykovými názvy ani popisky produktů na internetu.
Pokud nemáte jistotu, nebojte se zeptat. Nechte si vysvětlit rozdíly, výhody a nevýhody dané varianty.
POTVRZENÍ O POUŽITÍ ORIGINÁLNÍHO DÍLU
Zjednodušeně: nechte si doložit, že jste skutečně obdrželi originál
Pokud si kupujete originální turbo přímo, můžete se o jeho původu lehce přesvědčit sami. Takový díl bude zabalen do originální krabice výrobce, na sobě bude mít originální štítek a nebude problém ověřit jeho původ.
Často ale turbo obdržíte ve svém servisu už namontované v motoru. I tak by neměl být problém se přesvědčit, že byl použit originální díl. Seriózní servisy dokáží doložit zakoupení originálu. Opět si můžete nechat ukázat krabici od turbodmychadla nebo dodací list.
V PRAXI:
“V servisu mi tvrdí, že nainstalovali originální turbo, ale já si nejsem jistý.”
Je dobře, že se zajímáte o svůj vůz a chcete mu dopřát to nejlepší. V servisu by za to měli být také rádi, jelikož ke kvalitně odvedené práci patří i kvalitní díly. Jistě tak nebude problém nechat si ukázat krabici od turba nebo dodací list s kódem turbodmychadla.
SPECIAL TURBO A.S.
je autorizovaný distributor a servisní centrum největších světových výrobců turbodmychadel