Turbodmychadlo Honeywell GARRETTTurbodmychadlo Cummins turbo technologiesTurbodmychadlo Cummins HOLSETTurbodmychadlo BorgwarnerTurbodmychadlo KKK SchwitzerTurbodmychadlo CZ Strakonice TurbochargerTurbodmychadlo MHI MitsubishiViskospojky BEHR HELLA

 

visko ventilator visko spojka MAN DAF Iveco Scania

Paralelně s výkony motorů rostou také požadavky na jejich spolehlivé a dostatečné chlazení. Viskózní ventilátory Visctronic ™ výrobce BorgWarner nové generace jsou perfektním příkladem několikaleté inovace a představují absolutní špičku v oblasti chlazení pro motory nákladních, průmyslových a také zemědělských aplikací.  

 

Ventilátor s viskózní spojkou je vybavený spojkou využívající tření v kapalinách, které je závislé na teplotě. V případě Visctronic, dochází k přepouštění kapaliny pomocí elektromagnetického ventilu. Díky této regulaci zajišťují ventilátory Visctronic precizní chladicí výkon, čímž šetří spotřebu paliva v rozsahu 9-10% oproti spojkám starší konstrukce. Vistronic díky robustnímu zpracování a konstrukci z lehkých materiálů také omezují „parazitickou“ zátěž na klikový hřídel motoru, na kterém jsou upevněny buď napřímo, nebo skrze soustavu poháněnou klínovým řemenem, což se kladně projevuje vyšším výkonem motoru. Viskospojky a viskoventilátory BorgWarner najdete zejména na nákladních vozidlech MAN, DAF, Volvo, Scania, Mercedes-Benz, RVI (Renault), DAEWOO-AVIA, ale také na strojích koncernu AGCO—Challenger, Valtra, Fendt a Massey-Ferguson.

 

Jak fungují viskospojky BorgWarner Vistronic:

visko ventilator visko spojka MAN DAF Iveco Scania

1) Vnitřní spojkový disk (modrý) je poháněn hřídelí (zelená), která je přímo napojena na klikový hřídel motoru nebo na hnací soustavu skrze klínový řemen. Vstupní otáčky hřídele jsou ekvivalentní otáčkám motoru, případně jsou navýšeny pomocí přídavné převodové soustavy.

2) Vnitřní spojkový disk a vnější obal jsou odpojovány od vstupní hnací hřídele pomocí soustavy speciálních valivých ložisek.

3) Vnitřní spojkový disk a vnější obal mezi sebou vytváří komoru, která je při běhu motoru naplněna silikonovou tekutinou. Její vlastnosti regulují prokluz viskospojky.

4) Množství silikonové kapaliny je regulováno pomocí elektromagnetického přepouštěcího ventilu, čímž dochází k preciznímu regulování otáček ventilátoru. Vyprázdnění komory (neboli vypnutí ventilátoru) probíhá skrze přepuštění kapaliny

do reservoáru (6) skrze odtokové kanálky (5). Pokud je potřeba motor chladit a visko spojka musí naběhnout, ventil (4) do komory napustí silikonovou kapalinu v adekvátním množství. Regulace tohoto množství probíhá ve spolupráci s řídicí jednotkou motoru, která pro tento účel obsahuje speciální modul.

 


 

 


 
COPYRIGHT: SPECIAL TURBO 2009 - 2017